رولبرینگ استوانه ای cylindrical roller bearings

رولبرینگ استوانه ای / رولربیرینگ استوانه ای

بازرگانی کیش رول گستر واردکننده رولبرینگ استوانه ای و همچنین عامل فرذوش بلبرینگ استوانه ای در برندهای مختلف می باشد.

همان طور که از نام این محصول (رولبرینگ استوانه ای) پیداست ، این رولبیرینگ ها دارای رولر استوانه ای به عنوان جز غلتنده است. آن ها خط ارتباطی بین مسیر غلتش حلقه داخلی و خارجی ایجاد می کنند. در این دسته از رولبرینگ استوانه ای، غلتک های استوانه ای با مسیرهای غلتش در تماس خطی هستند.

همچنین ظرفیت بار شعاعی بالایی دارند و برای سرعت های بالا مناسب هستند. انواع مختلفی وجود دارد که به عنوان NU ، NJ ، NUP ، N ، NF ( برای مدل های تک ردیفه ) ، NNU و NN تعیین شده اند ( برای رولبرینگ های دو ردیفه بسته به طراحی یا عدم وجود دنده های جانبی ). حلقه های بیرونی و داخلی از هر نوع قابل جدا شدن هستند.

برخی از رولربرینگ های استوانه ای هیچ دنده ای روی حلقه داخلی و بیرونی ندارند ، بنابراین حلقه ها می توانند از نظر محوری نسبت به یکدیگر حرکت کنند. رولبرینگ های استوانه ای ، که در آن چه حلقه های داخلی یا بیرونی دارای دو دنده هستند و حلقه دیگر دارای یک دنده است ، قادر به تحمل مقداری بار محوری در یک جهت هستند.

رولبرینگ های دو ردیفه دارای استحکام شعاعی بالا هستند و در درجه اول برای ابزارهای ماشینی دقیق استفاده می شوند . در این دسته از رولبرینگ ها از قفس های فولادی یا برنجی پرس شده و حتی گاهی از قفس های پلی آمید قالب نیز استفاده می شود. همچنین بسته به وجود دنده بر روی حلقه های خود ، به انواع زیر طبقه بندی می شوند :

 

بسته به وجود دنده بر روی حلقه های خود ، به انواع زیر طبقه بندی می شوند
دسته بندی رولبرینگ استوانه ای

انواع NU ، N ، NNU و NN برای بیرینگ هایی با انتهای آزاد مناسب هستند. انواع NJ و NF می توانند بارهای محوری محدود را در یک جهت تحمل کنند. انواع NH و NUP را می توان به عنوان بیرینگ هایی با انتهای ثابت استفاده کرد. دنده شل حلقه داخلی یک رولبرینگ استوانه ای از نوع NUP باید به گونه ای نصب شود که طرف علامت گذاری شده در خارج باشد.

بیرینگ های بدون قفسه دارای حداکثر تعداد غلتک هستند و می توانند بارهای بسیار سنگین تری نسبت به رولبرینگ های استوانه ای در همان اندازه با قفسه ها را تحمل کنند. از طرف دیگر ، قابلیت سرعت بالا نسبت به بیرینگ های دارای قفس کمتر است. بیرینگ های تک ردیفه و دو ردیفه باز بیشتر در کاربردهای عمومی صنعتی با سرعت کم و تحت بار سنگین استفاده می شوند و بیرینگ دو ردیفه دارای حفاظ فلزی اغلب در چرخ قرقره جرثقیل استفاده می شوند.

برای خرید و فروش رولبرینگ استوانه ای با مشاورین ما در ارتباط باشید.

ویژگی های رولبرینگ های استوانه ای برای چرخ قرقره :

ویژگی هایی همچون غلطک کف گرد ، سوراخ های مخروطی و یا موازی و شیارها و سوراخ های روانکاری شده را دربردارد. رولبرینگ های استوانه ای با ظرفیت بار محوری و شعاعی بالا مشخص می شود.
ویژگی رولبرینگ استوانه ای

 

  • آب بندی بهبود یافته : آب بندی تماس باعث افزایش مقاومت در برابر ورود آب یا مواد خارجی می شود.
  • ظرفیت بار بالا : در صورت استفاده به عنوان بیرینگ چرخ قرقره شیاردار ، ظرفیت بار شعاعی و محوری افزایش می یابد.
  • مقاومت در برابر خوردگی : رسیدگی سطح فسفات باعث بهبود مقاومت در برابر زنگ زدگی می شود.
  • قابلیت اعمال گریس آسان : سوراخ های موجود در حلقه داخلی ، پر کردن چربی را حتی در زمان نصب بلبرینگ نیز تسهیل می کند.
  • قطعات اطراف کمتر : با داشتن خار فنری برای حلقه بیرونی ، قطعات کمتری در اطراف بیرینگ برای یک چرخ قرقره شیاردار مقرون به صرفه تر مورد نیاز است.

ویژگی هایی همچون غلطک کف گرد ، سوراخ های مخروطی و یا موازی و شیارها و سوراخ های روانکاری شده را دربردارد. رولبرینگ های استوانه ای با ظرفیت بار محوری و شعاعی بالا مشخص می شود. آنها حاوی غلتک استوانه ای شکل هستند ، اما استوانه های واقعی نیستند. در عوض ، آنها تاج می خورند و یا حالت برجسته دارند تا شدت استرس را کاهش دهند.

ویژگی های رولبرینگ استوانه ای :

  • قابلیت حمل بار شعاعی زیاد و بار محوری محدود
  • مناسب برای کاربردهایی با بار متوسط تا زیاد
  • مناسب برای کاربردهایی با سرعت کم تا متوسط
  • مناسب برای کاربردهایی که نیاز به دقت های حرکتی مناسب در بارهای شعاعی زیاد دارند

رولربرینگ استوانه ای در سری های ابعادی ، اندازه ها و طرح های مختلف تولید می شوند. بیرینگ های قفسه دار می توانند بارهای شعاعی زیاد را تحمل کرده و در سرعت های بالا کاربرد دارند. بیرینگ های بدون قفسه برای بارهای بسیار سنگین در سرعت های متوسط مناسب هستند.

انواع رولبرینگ های استوانه ای :

  • رولبرینگ دقیق مختلط یا تمام فولادی تک ردیفه
  • رولبرینگ دقیق مختلط یا تمام فولادی دو ردیفه
  • رولبرینگ استوانه ای و مجموعه بیرینگ ها برای جعبه محور وسایل نقلیه ریلی
  • رولبرینگ برای موتور کشنده وسایل نقلیه ریلی
  • رولبرینگ چند ردیفه باز و آب بند شده برای نورد
  • بیرینگ پشت بند برای نورد سرد نوع کلاستر

در این رولبرینگ های تک ردیفه ، رولرها مابین دو لبه باز یکی از رینگ های بیرینگ حرکت می کنند. این لبه های باز به همراه طراحی خاص و صافی سطح گوشه های رولرها ، امکان روانکاری مناسب ایجاد کرده که در نتیجه منجر به کاهش اصطکاک و کاهش دمای کار می گردد.

برای خرید و فروش رولبرینگ استوانه ای با مشاورین ما در ارتباط باشید.

رولبرینگ استوانه ای تک ردیفه

انواع رولبرینگ استوانه ای NU و N بهترین عملکرد خود را هنگام استفاده به عنوان بیرینگ آزاد دارند – از آنجا که با حرکت محوری شفت تنظیم می شوند ، تا حدی نسبت به موقعیت محفظه. انواع NJ و NF بار محوری را در یک جهت حمل می کنند ، در حالی که نوع NUP و NH می توانند درجه محوری بار محوری را در هر دو جهت حمل کنند. رولبرینگ استوانه ای نوع R در مقایسه با سری استاندارد دارای امتیاز بارگذاری شده است و هر دو ابعاد یکسانی دارند. این اثر به لطف طراحی داخلی متفاوت بیرینگ های نوع R حاصل شده است. آنها با کد تکمیلی “R” شناسایی می شوند.

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه

رولبرینگ های استوانه ای دو ردیفه در دو نوع وجود دارد : دارای سوراخ استوانه ای یا سوراخ مخروطی. در مورد مدل هایی با سوراخ مخروطی می توان با تنظیم فاصله پرس ، مقدار مشخصی از فاصله را بدست آورد. برخی از بیرینگ ها دارای سوراخ های روغن کاری شده و شیارهای روغن کاری روی حلقه بیرونی هستند. آنها با کد تکمیلی “W” مشخص می شوند.

این دسته از رولبرینگ ها می توانند بارهای شعاعی بالایی را در خود جای دهند و اغلب در ماشین آلات دوکنخ ریسی استفاده می شوند. یک نگهدارنده برنز تراش خورده فاصله مناسب بین اجزای غلتنده را حفظ می کند و برای برنامه هایی با سرعت بالا بسیار موثر است.

این لرزش را کاهش می دهد ، عملکردی آرام دارد و می تواند بار شعاعی و ضربه ای زیادی را در خود جای دهد. گزینه دیگر داشتن حلقه های داخلی یا بیرونی قابل تفکیک است. این کار نصب و پیاده شدن بیرینگ نوع R را ساده می کند. همچنین ظرفیت رتبه بندی بار را افزایش می دهد.

رولبرینگ استوانه ای دارای حفاظ فلزی

این دسته برای استفاده با طناب قرقره‌ی شیاردار ساخته شده است. دارای حفاظ فلزی هستند ، غیرقابل جدا شدن بوده و از قبل با گریس روغنکاری شده اند. بیرینگ هایی با خار فنری قرار گرفته در اطراف حلقه بیرونی می توانند به راحتی در قرقره‌ی شیاردار قرار گرفته و نصب شوند. سطح بیرینگ برای جلوگیری از زنگ زدگی با فسفات پوشانده شده است.

طراحی رولربیرینگ استوانه ای

این دسته از رولبرینگ ها دارای دو حلقه به نام حلقه داخلی و بیرونی هستند که توسط مجموعه ای از سیلندرها جدا می شوند که نه تنها از هر دو حلقه پشتیبانی می کنند ، بلکه از اصطکاک کلی نیز می کاهند. این سیلندرها بسته به تنوعی که استفاده می کنید توسط یک دنده یا قفسه متصل به حلقه داخلی یا بیرونی پشتیبانی می شوند.

از طرف دیگر ، تعداد سیلندرها یا غلتک های استفاده شده در یک رولبرینگ استوانه ای ممکن است متفاوت باشد و بسته به دلایل واضح ، اثر افزایش این تعداد در عملکرد کلی افزایش می یابد.

پرکاربردترین طرح های رولبرینگ های استوانه ای :

طرح NU

رینگ خارجی این طرح از بیرینگ ها دارای دو لبه بوده و رینگ داخلی آن ها بدون لبه است. در این طرح جا به جایی محوری شفت نسبت به نشیمنگاه از هر دو جهت امکان پذیر است.

طرح N

رینگ داخلی این طرح از بیرینگ ها دارای دو لبه بوده و رینگ خارجی آن ها بدون لبه است. جا به جایی محوری شفت نسبت به نشیمنگاه از هر دو جهت امکان پذیر است.

طرح NJ

رینگ خارجی این طرح از بیرینگ ها دارای دو لبه بوده و رینگ داخلی آن ها دارای یک لبه است. این بیرینگ ها می توانند شفت را از یک جهت محوری مهار کنند.

طرح NUP

رینگ های خارجی و داخلی این بیرینگ ها دارای دو لبه می باشند که یکی از لبه های رینگ داخلی قابل جدا شدن است. این بیرینگ ها را می توان به عنوان بیرینگ ثابت برای مهار محوری شفت از هر دو جهت به کار برد.

برای خرید و فروش رولبرینگ استوانه ای با مشاورین ما در ارتباط باشید.

اطلاعات عمومی رولبرینگ های استوانه ای :

ابعاد

ابعاد خارجی این دسته از رولبرینگ های یک ردیفه مطابق استاندارد ISO 15:1998 است.

تلرانس

رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه به صورت استاندارد با تلرانس نرمال برای دقت های ابعادی و تلرانس P6 برای دقت های حرکتی ساخته می شوند.

رولبرینگ های استوانه ای با رینگ داخلی یا خارجی بدون لبه و بیرینگ های طرح NJ که رینگ داخلی آن ها فقط یک لبه دارد ، می توانند جا به جایی محوری شفت نسبت به نشیمنگاه ناشی از انبساط حرارتی در محدوده معینی تحمل کنند. رولبرینگ های استوانه ای تحت عملیات حرارتی خاص قرار می گیرند. لذا هنگامی که با قفسه های فولادی و برنجی استفاده می شوند ، می توانند تا دمای بالای 150 درجه سانتیگراد نیز کار کنند.

رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه با هر دو رینگ داخلی و خارجی لبه دار می توانند علاوه بر شعاعی ، بار محوری را تحمل کنند. ظرفیت حمل بارمحوری به توانایی سطح لغزشی لبه ها و انتهای رولرها در حمل بار بستگی دارد. عواملی نظیر روانکاری ، دمای کارکرد و انتقال حرارت از بیرینگ به محیط خارج تاثیر زیادی در توانایی فوق دارد.

رولبرینگ استوانه ای بدون قفسه حداکثر تعداد رولرها را داشته و به همین علت برای بارهای سنگین شعاعی مناسب هستند. ولی این بیرینگ ها نمی توانند در سرعت های مشابه با سرعت های بیرینگ های قفسه دار کار کنند. محدوده استاندارد رولبرینگ های یک ردیفه بدون قفسه شامل طرح های NCF و NJG می باشد.

رولبرینگ استوانه ای دو ردیفه بدون قفسه دارای حداکثر تعداد رولر بوده و به همین علت برای بارهای شعاعی بسیار سنگین مناسب هستند. ولی نمی توانند در سرعت های مشابه با سرعت رولبرینگ های استوانه ای قفسه دار کار کنند.

کاربرد رولبرینگ های استوانه ای :

همانطور که اثربخشی و کارایی این دسته از رولبرینگ ها را پیش بینی کرده اید ، احتمالا حدس زده اید که رولبرینگ های استوانه ای قطعه اساسی هر دستگاهی هستند که دارای قطعات چرخشی نیز می باشند. این موارد به طور گسترده ای در صنعت کاغذ سازی ، موتورهای الکتریکی ، راه آهن ، موتور سیکلت ، پمپ ها ، توربین های بادی و گیربکس ها مورد استفاده قرار می گیرند. اگرچه این بیرینگ ها در صنایع فوق الذکر مورد استفاده قرار می گیرند ، اما به دلیل عملکرد بالا و دوام حتی در شرایط استرس زا ، استفاده از آنها در آنجا محدود نیست. رولبرینگ های استوانه ای بسیار متنوع هستند و ممکن است برای بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گیرند. موارد استفاده معمول این دسته از رولبرینگ ها عبارتند از :

  • تجهیزات کشاورزی
  • کمپرسورهای تهویه مطبوع
  • پمپ ها
  • اهرم خود کار برای حرکت سوپاپ موتور ماشین
  • جعبه دنده و سیستم های انتقال
  • میل سگدست ( موتور )
  • ماشین های جارو زدن خیابان ها
  • سیستم های فرمان
  • سوپاپ پروانه دریچه گاز
  • توربین های بادی
  • استفاده های اضافی ممکن است شامل سیستم های FPSO دریایی ، مکانیزم های ترمز ، دینام و موتورهای استارت باشد.

جنس و ساختار رولبرینگ های استوانه ای

این دسته از بیرینگ ها بر اساس نوع کاربرد و استفاده آنها با انواع مختلفی از مواد ساخته می شوند ، البته فولاد آلیاژی ماده بسیار پرکاربردی در این موارد است ، زیرا حداکثر دوام را برای غلتک ها ، حلقه ها و حتی قفسه غلتک فراهم می کند. جهت دستیابی به عملکرد بیشتر با شتاب و سرعت بالا و همچنین ظرفیت حمل بیشتر در حالی که دوام را از بین می برید ، این یاتاقان ها با فولاد فشرده نیز ساخته می شوند. در برخی موارد از قفسه های پلی آمید استفاده می شود.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با این مقاله ، به صفحه رولبرینگ و جهت مشاهده سایر مقالات به صفحه بلاگ مراجعه نمایید.

بازرگانی کیش رول گستر واردکننده انواع بلبرینگ و رولبرینگ اینجاست تا شما خریدی راحت و مطمئن با منصفانه ترین قیمت بازار را تجربه کنید.

برای خرید و فروش رولبرینگ استوانه ای با مشاورین ما در ارتباط باشید.

021-33992760

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp