یاتاقان چیست

یاتاقان چیست؟

یاتاقان ها مجموعه های مکانیکی هستند که از اجزای غلتنده و معمولا مسیرهای غلتش داخلی و خارجی تشکیل شده اند که برای کاربردهای چرخشی یا خطی استفاده می شوند و انواع مختلفی از یاتاقان ها شامل بلبرینگ و رولبرینگ ، یاتاقان های خطی و همچنین نسخه های نصب شده وجود دارد که ممکن است از یاتاقان های اجزای غلتنده یا یاتاقان های ساده مورد استفاده قرار بگیرد.

بلبرینگ ها دارای اجزای غلتنده کروی هستند و برای کاربردهای بار کمتر مورد استفاده قرار می گیرند ، در حالی که رولبرینگ ها از اجزای غلتنده استوانه ای برای حمل بارهای سنگین تر استفاده می کنند.

یاتاقان های صنعتی خطی برای حرکت های خطی در امتداد شافت ها استفاده می شوند و ممکن است قابلیت چرخشی نیز داشته باشند.

یاتاقان های نصب شده مجموعه هایی هستند که در آنها بلبرینگ ها از قبل در مونتاژهایی نصب می شوند که به نوبه خود به چارچوب ، پیچ و غیره متصل می شوند و برای پشتیبانی از انتهای شفت ها ، غلتک های حامل و غیره علاوه بر توپ و غلتک استفاده می شوند.

علاوه بر رولبرینگ ها و بلبرینگ ها در شکل شعاعی ، خطی و نصب شده ، یاتاقان های صنعتی شامل مواردی است که برای کاربردهای مهندسی عمران نیز نامیده می شوند. مواردی که در سازهای کوچک و امثال آن استفاده می شود و به بلبرینگ های جواهر معروف است.

 

اتاقان ها می توان گفت که هر وسیله ای که قابلیت حرکت و چرخش داشته باشد به نوعی یاتاقان محسوب می شود. از جمله قطعاتی که بسیار پر کاربرد و شناخته شده است می توان به انواع بلبرینگ ها، رولبرینگ ها و یاتاقان های UCF، UCP،UCT و دیگر موارد اشاره نمود.
انواع یاتاقان صنعتی

 

 

انواع یاتاقان چیست و چگونه کار می کنند ؟

در این قسمت از مقاله یاتاقان چیست نگاه عمیق تری به انواع مختلف یاتاقان ها و موارد استفاده آنها می اندازیم.

بلبرینگ

بلبرینگ ها مجموعه های مکانیکی هستند که از اجزای غلتنده کروی تشکیل شده اند که بین مسیرهای غلتش دایره ای داخلی و خارجی گرفته شده اند. آنها وسیله ای برای حمایت از شفت های دوار و به حداقل رساندن اصطکاک بین شافت ها و اعضای ماشین ثابت ارائه می دهند. بلبرینگ عمدتا در ماشین آلاتی استفاده می شود که دارای شفت هایی هستند که برای چرخش اصطکاک کم نیاز به پشتیبانی دارند. چندین پیکربندی وجود دارد که مهمترین آنها دارای حفاظ فلزی بوده یا آب بندی شده است. بلبرینگ ها به گونه ای استاندارد شده اند تا امکان تعویض را داشته باشند. بلبرینگ ها همچنین به عنوان اجزای غلتنده یاتاقان ها و یا یاتاقان ضد اصطکاک نیز شناخته شده اند. ملاحظات شامل موارد زیر می باشد :

یاتاقان های صنعتی :

یاتاقان ها در اشکال مختلف وجود دارند و شامل بلبرینگ، بلبرینگ غلتکی، بلبرینگ، بوشینگ، یاتاقان کشویی و انواع دیگر و بسیاری از اشکال دیگر می باشند. از این رو، انتخاب بلبرینگ مناسب برای ماشین‌ها نیاز به درک کامل علم مکانیک و مکانیسم کار ماشین‌های کوپلینگ بلبرینگ دارد.

در بیشتر موارد، انتخاب بلبرینگ تنها با کمک کتابچه های راهنما و بروشورهای ماشینی ارائه شده توسط سازنده انجام می شود.

انواع یاتاقان صنعتی از نظر حرکت :

یاتاقان ها تکیه گاه اصلی چرخنده پمپ هستند و خرابی آنها می تواند موقعیت قسمت های چرخنده پمپ را تغییر دهد. در این حالت، قطعات ثابت و متحرک پمپ وجود دارد. خرابی معمولی یاتاقان می تواند باعث خم شدن شفت پمپ شود و در نهایت به شفت آسیب برساند و در برخی موارد باعث گرم شدن موضعی قطعات پمپ شود.

 

انواع یاتاقان ها:

  • UCP
  • UCF
  • UCT
  • و دیگر موارد

یاتاقان UCP:

یاتاقان UCP که در صنعت بسیار کاربرد دارد و بسیار پر مصرف می باشد از دو قسمت بلبرینگ که به آن UC می گویند و بدنه آن که با حرف P می باشد معروف است. این قطعات معمولا به صورت دو پیچ می باشند. جنس بدنه این نوع یاتاقان ها از فولاد، چدن، استیل، سرامیک و نسوز می باشد. جنس هوزینگ(بلبرینگ) آن از فولاد است. کاربرد این قطعات معمولا برای انتقال نیرو از جایی به جای دیگر می باشد و بیشتر در گیربکس ها استفاده می شود.

یاتاقان UCF:

یاتاقان ها UCF که در زمینه های مختلف بسیار کاربردی می باشد به صورت یکپارچه و جدا تولید می شود که هر کدام برای مصارف مورد نظر استفاده می شود. جنس این نوع یاتاقان از چدن، فولاد و استیل می باشد و به یاتاقان های چهار گوش یا چهار پیچ معروف است. یکی از این مدل های این قطعه UCFL  می باشد که به صورت دو پیچ هستند و در قسمت هایی  مورد استفاده قرار می گیرند که فضای کمی دارند. مدل بعدی آن UCFC می باشد که به صورت گرد چهار پیچ می باشد و در مصارف صنایع سیمان سازی و حفاری مورد استفاده قرار می گیرد.

 

یاتاقان های UCT:

یاتاقان UCT یا کشویی از دو بخش هوزینگ و بدنه تشکیل شده است، جنس بدنه و بلبرینگ از فولاد می باشد. این قطعه وجه متمایزی نسبت به بقیه یاتاقان ها دارد:

  1. نسبت به یاتاقان های دیگر گران تر است
  2. بر روی بدنه آن شیاری وجود دارد که این قطعه مثل کشاب وارد دستگاه مورد نظر شده و کار را تسهیل می کند.

 

مواردی که باعث خراب شدن یاتاقان های لغزشی می شود:

  • محورهای نامتناسب
  • عدم روغن کاری یا به موقع یاتاقان
  • عدم خنک کاری نامناسب
  • عدم محکم کاری پیچ ها

داخل یاتاقانها از بلبرینگ ها و رولبرینگ ها تشکیل شده است.

 

 

یاتاقان های محوری:

این نوع بلبرینگ ها در دو نوع ساچمه ای و غلتکی تولید می شوند و در تحمل بارهای فشاری کاربرد دارند. بلبرینگ های محوری برای سیستم های سرعت پایین مناسب تر هستند. در مقابل، یاتاقان های محوری غلتشی را می توان در محیط های با سرعت بالاتر استفاده کرد. یاتاقان‌های محوری اغلب به عنوان یک محصول انتقال قدرت در خودروها استفاده می‌شوند.

کاربرد انواع یاتاقان چیست ؟

کاربردهای یاتاقان ها تقریبا در هر صنعتی که از قطعات و تجهیزات متحرک استفاده می کند ، گسترده شده است. مثلا :

  1. بلبرینگ و رولبرینگ ها در انواع ماشین آلات از پمپ های تغذیه دیگ بخار گرفته تا گیربکس خودرو استفاده می شوند.
  2. یاتاقان های نصب شده به طور ویژه در نوار نقاله ها ، در اتصالات شفت و به ویژه در مواردی که طول های طولانی شفت باید توسط واحدهای نشیمنگاه که در آن بلبرینگ توسط محفظه دیگری مانند جعبه انتقال محافظت نمی شود ، پشتیبانی شوند ، رایج است.
  3. یاتاقان های خطی منحصرا در کاربردهای خطی مانند میزهای اسلاید استفاده می شوند.
  4. یاتاقان های اسلایدی عمدتا برای کاربردهای باربری در پروژه های بزرگ مهندسی عمران مانند پل ها جایی که آنها محدوده حرکتی را در خود جای می دهند – برخلاف سایر یاتاقان ها – جایی که حرکت شعاعی یا خطی اصلی ترین نگرانی است ، مورد استفاده قرار می گیرند.
  5. یاتاقان های بدون اصطکاک هر یک از دیگر طرح های خاص هستند که شامل یاتاقان های هوا ، یاتاقان های مغناطیسی و غیره هستند.

در حالی که بلبرینگ تقریبا در همه جا استفاده می شود ، برخی از صنایع هستند که از تعداد زیادی استفاده می کنند یا شرایط خاصی برای دوام ، تمیزی و غیره دارند که ذکر آنها در اینجا ضروری است. کاربرد یاتاقان های ثابت و متحرک در برخی از این صنایع عبارتند از :

  • هوافضا
  • کشاورزی
  • خودرو
  • ابزارهای ماشینی
  • پزشکی
  • معدن

ویژگی های مهم یاتاقان های ماشین چیست ؟

  • نوع بیرینگ : برای بلبرینگ ها ، بلبرینگ کنراد یا بدون شکاف که رایج ترین مدل است ، که طراحی آن با یک شکاف پر کننده کنار می آید و در عوض به جابجایی مسیر غلتش داخلی برای بارگذاری ساچمه ها و یک قفسه برای فاصله یکنواخت آنها متکی است. برای رولبرینگ ها نوع یاتاقان نیازمند انتخاب نوع غلطک که استوانه ای ، مخروطی و کروی است ، می باشد. واحدهای نصب شده نیازمند انتخاب ساچمه ، رولر ، استوانه و همچنین انتخاب اضافی سبک می باشد. دامنه نوع بیرینگ خطی از قفسه بلبرینگ – به ویژه قفسه خالی نگهدارنده ساچمه اغلب به عنوان دکمه های نگهدارنده استفاده می شوند – تا طرح های ساچمه در گردش مجدد که در آن ساچمه ها به صورت خطی در امتداد شفت می چرخند و سپس از طریق کانال های غیر شافت به نقاط شروع خود باز می گردند ، متفاوت است.
  • استایل : این ویژگی فقط در مورد واحدهای نصب شده اعمال می شود ، جایی که باید بین محفظه برای یاتاقان تمایز قائل شد ، از جمله انتخاب جعبه های انتقال گردان ، فلنج ها و غیره.
  • مواد : انتخاب مواد برای بلبرینگ و رولبرینگ ها به طور کلی محدود به چند آلیاژ فولادی خاص ، برخی از پلاستیک ها ، گاهی سرامیک ها و غیره است ، در حالی که واحدهای نصب شده به دلیل مواد اضافی موجود برای محفظه ، انتخاب مواد بیشتری دارند.
  • آب بند / حفاظ فلزی : بلبرینگ های در معرض محیط را می توان با آب بند / حفاظ فلزی سفارش داد که در آن حفاظ فلزی از عناصر یاتاقان در برابر نفوذ خاک با حداقل اصطکاک اضافی محافظت می کنند و آب بند لبه هایی را که با رطوبت تماس نمی گیرند اما باعث اصطکاک روی بلبرینگ می شود ، محافظت می کند. آب بند و یا حفاظ فلزی را می توان در هر دو طرف ، هر دو طرف ، به تنهایی یا ترکیبی اضافه کرد.
  • مسیر غلتش : مسیر غلتش یاتاقان ماشین به طور کلی در دو طرح قرار می گیرد : تماس زاویه ای و شعاعی. یاتاقان های تماس زاویه ای ، ساچمه ها را در زاویه ای به سطوح شعاعی عمود بار می کنند ، در حالی که یاطاقان های تماسی شعاعی ، ساچمه ها را از طریق سطوح عمود بار می کنند. یاتاقان های تماس زاویه ای عموما در جایی که بار محوری مورد توجه است ترجیح داده می شوند.
  • یاتاقان های شیار عمیق معمولا با یاتاقانهای تماس شعاعی مرتبط هستند. یاتاقان های فنجانی و مخروطی در چرخ های دوچرخه رایج است ، جایی که یاطاقان ها به طور شل و باز بین مخروط ها قرار گرفته اند و مخروط ها برای بازی تنظیم می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp