چاکنت بلبرینگ چیست

چاکنت بلبرینگ چیست؟

چاکنت بلبرینگ یا بوش بلبرینگ از قطعات صنعتی مهم و پرکاربرد شناخته می شود. چاکنت بلبرینگ که در رولبرینگ و بلبرینگ مورد استفاده قرار می‌ گیرد با قطرهای داخلی زاویه دار یا مخروطی، به هنگام نصب بلبرینگ می تواند کمک فراوانی به سفت کردن بلبرینگ با موقعیت دهی شفت کنند.

به منظور عملکرد بهتر و افزایش کارایی قطعاتی که در کنار همدیگر مورد استفاده قرار می گیرند، بلبرینگ عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد. در کنار انواع بیرینگ ها که متشکل از یاتاقان، بلبرینگ و رولبرینگ هستند، بوش ها نیز می توانند به عنوان قطعه های کاربردی استفاده شوند.

در حالت کلی از چاکنت بلبرینگ در بیرینگ هایی که کونیک (K) دارند، یعنی دارای قطر داخلی مخروطی شکل هستند، استفاده می شود. از رایج ترین نوع بیرینگ هایی که دارای این قابلیت هستند می ‌توان به بلبرینگ خود تنظیم و رولبرینگ بشکه ای اشاره کرد. با توجه به اعضای تشکیل دهنده بلبرینگ و بوش بلبرینگ که متشکل از حلقه فلزی، مهره و واشر است، استفاده از چاکنت می تواند به عنوان گزینه ای مناسب شناخته شود.

در واقع از مهم ترین کاربردهای چاکنت بلبرینگ می توان به محکم کردن بلبرینگ اشاره کرد. شیارهای موجود بر روی قسمت مخروطی شکل، به خوبی می توانند با ایجاد نیروی اصطکاک، از باز شدن مهره جلوگیری کنند

کیفیت بسیار بالایی که در ساخت این قطعات به کار می‌ رود موجب شده که در مقابل استفاده از آن ها بتوانید عملکرد مناسبی دریافت کنید. این مهره ها از جنس استیل و فولاد در دسترس شما قرار دارند. معمولاً قطعات را با آبکاری زرد و سفید تولید می کنند. چاکنت بلبرینگ استفاده فراوانی در تجهیزات کارخانه های فولاد، دستگاه های سنگ شکن، کارخانه های سیمان و برخی از کارخانه های صنایع غذایی دارد.

چاکنت بلبرینگ چیست

بوش چاکنت چیست؟

بوش چاکنت که با حرف H معمولاً آن را مشخص می ‌کنند، همان بوش بلبرینگ است که هنگام نصب بلبرینگ یا رولبرینگ مخروطی، بر روی شفت استوانه‌ ای مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه به خوبی می تواند فرآیند نصب را راحت ‌تر انجام دهد. در واقع هدف از قرار گرفتن بوش چاکنت یا بوش بلبرینگ، سهولت در نصب رولبرینگ مخروطی، بر روی شفت استوانه ‌ای است.
بوش از اجزای مختلف تشکیل شده و به قسمت های مختلف دسته بندی می شود.
این اجزا که شامل بوش چاکنت (H)، مهره چاکنت (B) و واشر خورشیدی (M) هستند، به فرآیند مکانیکی کمک فراوان خواهند کرد. فراموش نکنید که در سری جدید بوش های ارائه شده با حذف واشر خورشیدی، مدل های مدرن تری در بازار عرضه می شوند. این سری با حرف E شناخته می شوند.
برای خرید بوش چاکنت می توانید محصولات ارائه شده توسط برندهای معتبر را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال امروزه کمپانی ها و برندهای بزرگ که در زمینه تولید بلبرینگ فعالیت دارند، مانند SKF و همچنین برند FAG در هنگام تولید بوش چاکنت، بالاترین سطح کیفی را در نظر می‌ گیرند. در این میان، دیجی برینگ تمام تجهیزات و متعلقات لازم برای استفاده و نصب رولبرینگ و بلبرینگ ها را در اختیار شما قرار می دهد.

بوش چاکنت

معنی مهره چاکنت چیست؟

برای بهره وری بیشتر از بلبرینگ و رولبرینگ ها در ماشین آلات کشاورزی، صنایع خودرویی و سایر تجهیزات مکانیکی، از قطعات با استانداردهای لازم استفاده می شود. به همین علت مهره چاکنت که دارای شکل ظاهری منحصر به فردی است، به خوبی می تواند خاصیت سفت شوندگی را در این تجهیزات برای نصب بلبرینگ داشته باشد. در قسمت مخروطی شکل این مهره ها می توانید شیارهایی مشاهده کنید که با ایجاد نیروی اصطکاک فوق ‌العاده، از باز شدن قطعات جلوگیری می کند. مهره های تولید شده نیز با استانداردهای لازم و در سایزهای گوناگون عرضه می شوند. برای محکم کردن بلبرینگ، استفاده از مهره چاکنت یا قفلی، امری ضروری به شمار می رود. بلبرینگ هایی که سوراخ داخلی مخروطی شکل دارند، از مهره چاکنت در آن ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp