نحوه درست جا زدن بلبرینگ های صنعتی

نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ

با توجه به اینکه از هر شش مورد خرابی زودرس بیرینگ ها ، یک مورد در نتیجه عملکرد نامناسب اتصالات رخ می دهد ، به راحتی می توان فهمید که چرا اینقدر مهم است که بلبرینگ ها به درستی نصب و جا زده شوند.

اما روش های مختلفی برای جا زدن بلبرینگ وجود دارد. چگونه می‌دانید کدام یک برای ماشین شما مناسب است؟

در این مقاله قصد داریم شما را با این متدها آشنا کنیم و همچنین روش‌ هایی را که باید از آن‌ ها اجتناب کنید را بررسی می‌ کنیم که به شما کمک می‌ کند تا از ماشین‌ آلات خود بیشترین بهره را ببرید.

با توجه به اینکه از هر شش مورد خرابی زودرس بیرینگ ها ، یک مورد در نتیجه عملکرد نامناسب اتصالات رخ می دهد ، به راحتی می توان فهمید که چرا اینقدر مهم است که بلبرینگ ها به درستی نصب و جا زده شوند.
نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ

به طور خلاصه سه روش اصلی برای نصب بلبرینگ وجود دارد :

مکانیکی ، گرمایی یا هیدرولیکی. روشی که انتخاب می‌ کنید به اندازه و نوع بلبرینگی که نصب کرده و همچنین محل و دسترسی به بلبرینگ بستگی دارد.

ابزارهای مورد نیاز نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ
ابزارهای مورد نیاز نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ

ابزارهای مورد نیاز نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ

قبل از اینکه به روش‌ های مختلف نصب بیرینگ نگاهی بیاندازیم ، بیایید با ابزارهایی را که برای نصب بلبرینگ نیاز دارید بیشتر آشنا شوید! ابزارهایی که برای طریقه جا زدن بلبرینگ نیاز دارید ، به روشی که انتخاب می کنید بستگی دارد. دو روش متداول برای جا زدن ، روش های مکانیکی و حرارتی است.

اگر قصد دارید از روش های مکانیکی برای نصب بیرینگ استفاده کنید ، باید روی جعبه ابزار نصب بلبرینگ سرمایه گذاری کنید. از طرف دیگر اگر می خواهید بلبرینگ های خود را با استفاده از متد گرما نصب کنید ، باید یک بخاری بلبرینگ خریداری یا اجاره کنید. هر روشی را که انتخاب کنید ، باید از داشتن PPE ( تجهیزات ایمنی شخصی ) مناسب نیز اطمینان حاصل کنید.

بسته به روشی که انتخاب می کنید ، این ممکن است شامل دستکش های ضد حرارتی و عینک ایمنی باشد. این به شما کمک می کند در طول فرآیند نصب بلبرینگ ایمن بمانید.

قبل از شروع اجرای روش جا زدن بلبرینگ چند کار مهم باید انجام دهید. این کار به شماکمک می کند تا اطمینان حاصل شود که فرآیند اتصال به آرامی پیش می رود و همچنین به بلبرینگ شما کمک می کند تا به حداکثر عمر مفید خود دست یابد. ابتدا باید مطمئن شوید که بلبرینگ جایگزین به درستی ذخیره شده است. این به معنای تمیز و خشک نگه داشتن یاتاقان در دمای محیط است. همچنین مهم است که شرایط نگهداری بلبرینگ عاری از هرگونه لرزشی باشد که می تواند به بلبرینگ آسیب برساند.

سپس باید زمان بگذارید و شفت و محفظه را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که آنها تمیز و در شرایط خوبی هستند. در صورت وجود بریدگی ، تکه تکه شدن و یا سوختگی روی شفت ، آن نیاز به تعمیر دارد. کاغذ سنباده اغلب برای این منظور استفاده می شود، اما توجه به این نکته مهم است که ذرات سست کاغذ می توانند بلبرینگ را آلوده کنند. به همین دلیل می توانید از پدها مخصوص برای از بین بردن هرگونه خراش یا خوردگی روی شفت استفاده نمایید.

همچنین مهم است که شفت و محفظه را با استفاده از ابزارهای اندازه گیری کالیبره شده اندازه گیری کنید تا اطمینان حاصل شود که آنها در محدوده تحمل ابعادی توصیه شده هستند. اگر آنها در محدوده این تلرانس های توصیه شده نیستند، برای جلوگیری از به خطر افتادن طول عمر بلبرینگ باید سریعا تعویض شوند.

در نهایت بسیار مهم است که بلبرینگ جایگزین تا زمانی که برای شروع نصب آماده نشده ، باز نشود. این امر به جلوگیری از ورود آلودگی به بلبرینگ کمک می کند و بهترین شانس ممکن را برای دستیابی به حداکثر عمر مفید آن می دهد.

متدهای جا زدن صحیح بلبرینگ

به طور کلی سه روش برای جا زدن ( مونتاژ ) بیرینگ ها وجود دارد که عبارتند از متدهای مکانیکی ، حرارتی و هیدرولیکی! از نظر زمانی که باید از هر روش استفاده کنید ، همپوشانی وجود دارد، بنابراین همیشه یک پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام روش برای موقعیت شما بهترین است وجود ندارد. در زیر معیارهایی که هر روش نصب برای آن مناسب است را مشخص می کند :

  • نصب مکانیکی
    • سایز بلبرینگ : کوچک – متوسط
    • نوع نشیمن : استوانه ای ، مخروطی ، غلاف واسطه ، غلاف بیرون کشیدنی
  • نصب حرارتی
    • سایز بلبرینگ : همه سایزها
    • نوع نشیمن : استوانه ای
  • نصب هیدرولیکی
    • سایز بلبرینگ : همه سایزها
    • نوع نشیمن : مخروطی ، غلاف واسطه ، غلاف بیرون کشیدنی

نحوه مونتاژ بلبرینگ به روش مکانیکی

روش های نصب مکانیکی به شما این امکان را می دهد که بدون استفاده از گرما بیرینگ را نصب کنید. این نوع نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ نیز به عنوان ” اتصالات سرد ” شناخته می شود. این روش نصب بیشتر روی بلبرینگ های کوچک و متوسط با تقریبا هر نوع نشیمن استفاده می شود.

محبوب ترین روش اتصال مکانیکی ، اتصال یک حلقه ضربه ای به بلبرینگ است که یک گلویی روی آن قرار می گیرد. سپس با استفاده از یک چکش ، نیرو به گلویی وارد شده که نیرو را از طریق حلقه ضربه و به بلبرینگ منتقل می کند. این به آرامی یاتاقان را بر روی شفت بدون آسیب قرار می دهد!

 

این نوع نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ نیز به عنوان ” اتصالات سرد ” شناخته می شود. این روش نصب بیشتر روی بلبرینگ های کوچک و متوسط با تقریبا هر نوع نشیمن استفاده می شود.
نحوه مونتاژ بلبرینگ به روش مکانیکی

 

ابزارهایی که ممکن است در هنگام مونتاژ بلبرینگ مکانیکی استفاده شوند عبارتند از حلقه ضربه ای ، گلویی ضربه ای و چکش. TMFT 36 SKF یک انتخاب محبوب در مورد جعبه ابزار نحوه نصب و جا زدن بلبرینگ است ، زیرا شامل همه چیزهایی است که برای نصب مکانیکی بلبرینگ ها نیاز دارید. این جعبه ابزار اتصال یاتاقان ، نصب ایمن و موثر بیرینگ های بین 10 میلی‌ متر تا 55 میلی‌ متر در قطر سوراخ بر روی شفت ، نشیمنگاه و کاربردهای مرتبط دیگر را تسهیل می‌ کند.

نصب بلبرینگ به روش گرما

هنگامی که گرما به بلبرینگ اعمال می شود ، به طور طبیعی منبسط می گردد. این بدین معنا است که سوراخ بیرینگ افزایش می یابد و به راحتی می توان آن را روی شفت در جای خود قرار داد. به همین دلیل ، نحوه صحیح جا زدن بلگرما یکی از محبوب ترین روش های اتصال برای همه اندازه های بلبرینگ است.

روش های مختلفی برای گرم کردن بلبرینگ وجود دارد که برخی از آنها ایمن تر و موثرتر از بقیه هستند. ممکن است شنیده باشید که بلبرینگ ها با شعله یا حمام روغن گرم می شوند – این روش ها به دلیل خطرات موجود و آسیبی که می توانند به یاتاقان ها وارد کنند ، بهتر است به هر قیمتی شده اجتناب شود.

هنگامی که گرما به بلبرینگ اعمال می شود ، به طور طبیعی منبسط می گردد. این بدین معنا است که سوراخ بیرینگ افزایش می یابد و به راحتی می توان آن را روی شفت در جای خود قرار داد. به همین دلیل ، نحوه صحیح جا زدن بلگرما یکی از محبوب ترین روش های اتصال برای همه اندازه های بلبرینگ است.
نصب بلبرینگ به روش گرما

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

از انواع دیگر گرم کنندههای بلبرینگ می توان به مخروط ، بشقاب گرم شده و فر پیتزا اشاره کرد. اگرچه اینها بهبود قابل توجهی را در شعله های آتش و حمام روغن ارائه می دهند ، اما اغلب منجر به گرم شدن ناهموار بیرینگ شده که می تواند منجر به آسیب بیرینگ شود.

این می تواند به طور قابل توجهی طول عمر بلبرینگ را کاهش دهد. موثرترین راه نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ به شیوه حرارتی ، استفاده از بخاری القایی بلبرینگ است. این ها یک روش سریع ، ایمن و کارآمد برای گرم کردن تقریبا هر اندازه یاتاقان ارائه می دهند. شما باید یک بخاری بلبرینگ را انتخاب کنید که برای اندازه بیرینگ مورد نیاز برای گرم کردن مناسب باشد. اگر به طور مرتب بلبرینگ ها را تعویض می کنید ، خرید بخاری بلبرینگ مزایایی دارد.

نحوه صحیح جا زدن بلبرینگ به روش هیدرولیکی

دو نوع مختلف از روش مونتاژ بلبرینگ با متد هیدرولیک وجود دارد : روش درایو بالا و روش تزریق روغن. روش‌ های اتصال هیدرولیک برای استفاده در بلبرینگ هایی با نشیمن شفت مخروطی و همچنین غلاف واسطه و بیرون کشیدنی.

در روش درایو بالا ، یک مهره هیدرولیک بر روی یک بخش رزوه دار از شفت یا رزوه گلویی قرار می گیرد و روی حلقه داخلی بلبرینگ فیت می شود. سپس روغن با استفاده از یک پمپ هیدرولیک به مهره هیدرولیک پمپ می شود تا آن را به سمت بالا هدایت کند. این به نوبه خود بلبرینگ را در امتداد شفت هل می دهد تا به موقعیت مورد نظر برسد.

جا زدن بلبرینگ به روش هیدرولیکی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در روش تزریق روغن ، لایه نازکی از روغن از طریق مجاری و شیارهای توزیع بین بلبرینگ و نشیمنگاه آن تزریق می شود. این عمل عملا اصطکاک بین آنها را از بین می برد و نیروهای کششی مورد نیاز را تا 90% کاهش می دهد. این یاتاقان را قادر می سازد تا به آرامی روی شفت لغزش یابد.

 

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط  به صفحه مقالات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp